Herken het modeljaar.

In de 19 jaar dat de karmann-ghia is gemaakt heeft het model de nodige technische en optische wijzigingen ondergaan. Met dit overzicht hoop ik u een handvat te geven hoe u snel kan zien van welk modeljaar de auto is. De modeljaren begonnen bij VW in augustus, ofwel een auto uit december 1963 is van modeljaar 64

 

Stap 1: De voor en achterlichten.

Met een kijk op de vorm en grote van de achterlichten kan de karmann direct in vier jaarperiodes worden ingedeeld. Ook vanaf de voorkant kan in een oogopslag gezien worden in welke periode de auto grofweg valt. De 50 jaren modellen hebben luchtinlaten met twee spijltjes en zitten de koplampen iets lager dan bij de latere modellen. De modeljaren vanaf 1972 zijn aan de voorkant te herkennen aan de grotere bumpers.

 

1956-1959 1960-1969 1970-1971 1972-1974

     

 

Stap 2: Wieldoppen en interieur

De jaren 60 kunnen vervolgens gesplitst worden aan de hand van de wieldoppen en het interieur. Het scheidingsjaar is hierbij 1966. In de jaren voor 1966 werden 5-gaats kevervelgen gebruikt met bolle wieldoppen. Na 66 weden 4-gaats velgen gebruikt met platte wieldoppen. In 1966 werd een uniek soort 5-gaats velgen met ventilatiegaten gebruikt waar een speciaal soort wieldop en sierring voor was.

Voor 1966 1966 na 1966

Ook aan het interieur kan in een oogopslag de jaren 60 gesplitst worden tussen voor en na 1966. In de eerste helft van de 60-er jaren was het dashboard in de kleur van de auto meegespoten. Na 1966 was het dashboard belegd met houtfineer. In 1966 werd een opvallende verchroomde deshboardstrip gebruikt. Indien de strip ontbreekt, is het 66-er model herkenbaar aan de op 1 horizontale lijn geplaatste knoppen. Ook het deshboard voor 1967 is uniek met een uitsparing voor het contactslot rechts van het stuur.

Voor 1966 1966 na 1966

Met behulp van deze twee stappen kan snel ingeschat worden in welke periode de auto is gemaakt. Deze kenmerken zijn vaak ook vanaf foto's te herkennen. Voor de verdere analyse van het bouwjaar moet je toch echt de auto zelf zien en hopen dat alle originele kenmerken nog aanwezig en correct zijn.

Het jaar 1966 is al vrij snel herkend. Voor de overige bouwjaren blijven nu nog 5 groepjes waarvoor ik de kenmerken nu verder zal beschrijven. De groepen zijn:
De vijftiger jaren (1956 t/m1959)
Begin jaren 60 (1960 t/m 1965)
Eind jaren 60 (1967-1968-1969)
1970-1971
1972-1973-1974

Herkenning tussen de jaren 50:

In de eerste jaren van de Karmann-Ghia productie spreekt men niet van modeljaren, aangezien de vele wijzigingen grotendeels niet op een bepaald tijdstip werden geintroduceerd. Wel is een onderscheid tussen de vroege jaren 56-57 en de latere jaren 58-59. Op 16 september 1957 (Chassisnummer 1649253) werd een nieuw dashboard, nieuw stuur, nieuwe interieurbekleding en nieuwe kleuren ge´ntroduceerd. Deze wijzigingen geven een duidelijke scheiding tussen een vroege lowlight en een late lowlight.

 

1956-1957 1958-1959

 

Tijdens de eerste twee jaar zijn vele kleine wijzigingen doorgevoerd, waaronder de benzinetank, klepscharnieren en speakergrill. Een snel herkenbaar verschil zijn de frisse luchttoevoer knoppen. Tevens heeft een vroeg 56-model nog een aantal unieke kenmerken zoals de bumpers uit 1 stuk met daarop solide rozetten. Dit zijn echter kenmerken die uiterst zeldzaam zijn en men alleen bij de top originele wagens tegenkomt.

 

Een soort van splitsing kan men maken in februari 57. voor die tijd heeft de karmann twee ronde draaiknoppen die uiterst links en uiterst recht onderaan het dashboard zijn gemonteerd, Hierna zijn de draaiknoppen vervangen door twee hendels die beide linksonder bij het dashboard zitten. In het aller eerste begin hadden ze de vorm van een golfclub, maar dit werd snel opgevoerd door een iets hoekigere  vorm. 

 

Tot Feb 1957 Eerste type Tweede type

 

In de tweede helft van de lowlight jaren zijn er ook verschillende zichtbare wijzingen doorgevoerd waardoor men redelijkerwijs kan schatten wanneer de auto is gemaakt. Een duidelijk henkenbare wijziging is het knipperlicht aan de voorkant wat vanaf 03-10-1958 niet meer vastgelast maar vastgeschroefd aan de body zat. Ander herkenningspunt is dat vanaf 25 januari 1959 het dashboard werd aangepast en de bovenkant bekleed hoort te zijn met skai tegen de verblinding van de zon op het metalen dashboard. Echter deze vroege deshbordbekleding is lange tijd niet verkrijgbaar geweest en daarom zie je veel auto gebouwd na januari 1959 zonder dashboardbekleding. Aan het dashboard zelf kan je wel zien dat deze van na januari 1959 zijn. In onderstaande foto kan je het verschil zien. Let op de lijn aan de bovenkant van het dashboard. Tot 25-01-59 loopt hij aan de zijkanten naar beneden af. Vanaf 25-01-59 loopt hij horizontaal door

 

tot 25-01-59 Vanaf 25-01-59

 

 

Begin jaren 60 (1960-1965)

Het modeljaar 60 is in veel details uniek, echter je moet wel even weten waar je moet zoeken. Het meest opvallende is dat het 1960 model nog steeds is voorzien van de chokeknop op het dashboard. Deze chokeknop bevindt zich links naast de snelheidsmeter boven het contact. (op bijgaande afbeelding is de choke aangegeven met "b")

Vanaf 1961 zal de automatische choke deze hendel vervangen.

 

Andere unieke kenmerken voor het 1960 model zijn alleen bij een zeer nauwkeurige inspectie te vinden. Zo dienen de luchtrooster alleen in 1960 met drie schroefjes bevestigd te worden. In 1961 en de latere modellen is de bevestiging zo aangepast dat deze alleen nog met 1 schroef vastgezet hoeft te worden. Een ander detail is dat de elektriciteitsbedrading naar de achterlichten, maar ook naar andere elektrische componenten. Op het 1960 model dient het nog met schroefcontacten vastgezet te moeten worden. Vanaf 61 gebeurt dit met schuifcontacten. Hiermee zijn de achterlichtunits dus uniek voor 1960. Tevens is 1960 het enige jaar dat gebruikt is gemaakt van een zekeringkast met 4 zekeringen die bevestigd was naast de benzinetank tegen de zijkant. Ook de ruitenspoeierknop met balgje achter het dashboard is door lekkage het jaar erop meteen weer vervangen. En als je dan toch in de kofferruimte kijkt is het verschil tussen 1960 en 1961 ook te herkennen, aangezien 1960 het laatste jaar was van de bolgevormde benzinetank en het kleine metalen remoliereservoir.

 

 t/m 1961 1962-1974

De jaren 1961 en 1962 zijn te herkennen aan de gebruikte emblemen. Uiteraard moeten dan wel juist zijn toegepast. Vanaf modeljaar 1962 is het VW neusembleem tweedelig, waarbij het voorheen nog uit 1 deel bestond. In combinatie met de unieke kenmerken van het 1960 model is hiermee ook model 1961 ge´dentificeerd. Hierop vertrouwen blijft echter wel gevaarlijk aangezien vooral het eendelige emaille exemplaar door veel mensen als mooi beschouwd word en daarmee ook op latere jaren wordt gezet.

 

Om vervolgens 1962 te herkennen dient naar het formaat van het karmann-ghia embleem op de achterklep gekeken te worden. Dit embleem bestaat in twee formaten. Het grote teken is 30 cm breed en de kleine 24cm.

Het grote teken is gebruikt voor de jaren 56 t/m 62
Het kleine teken is voor de jaren 63 t/m 74.

Tevens is men pas in 1963 begonnen met de plaatsing van het volkswagen teken linksonder op de motorklep

Ofwel een karmann met een groot karmann-ghia embleem, geen volkswagen teken en een neusembleem uit een geheel is van modeljaar 1962.

Verschil tussen 1963, 1964 en 1965
Met behulp van de knipperlichten aan de voorkant kan er verder onderscheid worden gemaakt tussen 1963 en 64/65. De knipperlichten t/m 1963 zijn namelijk bol en zitten de schroefjes door het chroom heen. Van 1964 t/m 1969 zijn de knipperlichten meer puntvormig en zitten de schroeven door het glas. Een andere mogelijkheid van herkenning is de dashboardbekleding. Zo had deze voor 1963 nog een los afdekkapje voor de speaker. Vanaf 1964 is deze ge´ntegreerd in de dashbordbekleding.

t/m 1963 vanaf 1964    t/m 1963 vanaf 1964
                                         

 

 t/m 1964 vanaf 1965

 

Het onderscheid tussen 1964 en 1965 kan alleen worden herkend door even naar binnen te gluren. 1964 heeft voor de bediening van de verwarming nog een draaiknop naast de versnellingspook, vanaf 65 wordt de verwarming bediend door twee hendeltjes die bij de handrem zitten.

 

 

 

 

 

 

Verschil tussen 1967, 1968 en 1969
Door behulp van het tankklepje kan men het makkelijks onderscheid maken tussen de jaren 1967, 1968 en 1969. Het tankklepje aan de buitenkant van de auto is vanaf modeljaar 1968 ge´ntroduceerd. Echter in 1968 diende het klepje nog vanaf de buitenkant open gemaakt te worden en heeft daarvoor een speciale opening in de carrosserie. Vanaf 1969 werd het klepje vanuit de binnenkant van de auto bediend en was de inham om je vinger in te steken weer verdwenen.

1956-1967 1968 1969-1974

 

Verschil tussen 1970-1971
Het verschil tussen 1970 en 1971 is moeilijk te zien. Er zit wel een klein verschil in de deuren en ook de luchtroosters in het dashboard zijn 0.5 cm langer, echter deze verschillen zijn niet zo makkelijk te constateren. Wel kan je geluk hebben aan de achterkant waar de type aanduiding is gegeven.

 

Hiervoor zijn in totaal 6 verschillende mogelijkheden

Zoals al eerder vermeld is van 1959 t/m 1962 geen volkswagenteken gebruikt en alleen het "grote" karmann-ghia teken. Van 63 t/m 65 is er een volkswagenteken gebruikt in een dun lettertype. In 66 krijg de karmann een motor met 1300CC met een bijbehorend teken. Dit was echter maar 1 jaar en vanaf 1967 volgde de 1500CC motor. In 1971 werd deze opgevolgd door de 1600CC motor en kwam er in plaats van de motorinhoud weer een volledig volkswagenteken, dit keer met vettere letters dan in de eerste jaren.

Tot slot hebben de halfautomaten een eigen teken, waarbij het automatic stickshift alleen voor de VS is gebruikt en alleen is aangebracht als de dealer daar zin in had. Dit logo zal je daarom niet vaak tegenkomen.

 

1963-1965 1966 1967-1970 1971-1974 Halfautomaten Alleen USA

 

 

Verschil tussen 1972 en 1973/74

In de laatste jaren van de levenscyclus zijn er amper wijzigingen gemaakt. De laatste 18 maanden zelfs helemaal geen. 1972 is nog wel te onderscheiden doordat vanaf 1973 de achterbank is verdwenen. Dit had een puur praktische reden, omdat de veiligheidsvoorschriften voorschreven dat er gordels bevestigd moesten worden en daar had VW niet zo'n zin in.

Tevens horen vanaf 1973 de ruitenwissers in het zwart uitgevoerd te zijn.

 

Tja, 19jaar Karmann-Ghia en 17 jaar daarvan kunnen met behulp van bovenstaande voorbeelden herkend worden. 1973 en 1974 niet, daarvoor dien je helaas toch echt even het chassisnummer op te zoeken.